Hanya 8% Rakyat US Ada Twitter Serta Tips di Twitter

Sebuah survey terbaru oleh Pew Research Center menunjukkan bahawa hanya 8% orang Amerika mempunyai akaun Twitter, dan hanya setengah daripada mereka bahkan menggunakannya. Kurang sering melakukan para pengguna twitter Twitter bahkan menyemak lebih daripada sekali sehari, dengan jumlah 72% dari pengguna Twitter tweet tentang hal peribadi, dan 21% tidak melihat tweet orang lain.


Jadi twitter jadi macam tempat rahsia dimana maklumat tidaklah disebarkan secara meluas. Sepatutnye twitter boleh menjadi tempat untuk bekerjasama antara pelanggan dan syarikat perniagaan. Syarikat perniagaan juga dapat berkomunikasi lebih baik (dan percuma) dan perbincangan ini keduanya dicari dan followable oleh pelanggan mereka. Pelanggan pun boleh mengharapkan respon yang cepat dari wakil syarikat.

Bagaimana nak menjadi pengguna Twitter yang aktif? Banyak pengguna baru selalu tidak tahu apa yang perlu dibuat di twitter. Berikut adalah beberapa tips tentang cara menggunakan Twitter untuk manfaat yang maksimum:

1. Bersembang dengan orang lain - (gunakan mention untuk dapatkan perhatian orang lain.)
2. Share atau kongsikan laman web yang menarik - video di youtube, blogpost yang menarik, secara tidak langsung boleh menggalakkan perbincangan(jangan lupa guna "url shortener")
3. Follow orang lain - ambil tahu tentang orang lain, (sebab korang bukan selebriti, tapi kalau korang selebriti, dimaafkan :P )
4. Guna twitter untuk jumpa "kawan sebenar" - sudah menjadi budaya di US membuat tweet-up, perjumpaan orang orang di twitter. Gunakan DM untuk ajak kawan pergi keluar makan. Tapi berhati-hati, sebab sesiapa sahaja boleh printscreen dan sebarkan apa apa yang buruk pasal korang.

Korang ade akaun Twitter? Korang gunakan secara aktif tak? Atau berfikir Twitter adalah tempat yang tidak perlu di mana banyak orang yang berbicara tentang apa-apa kepada siapa pun?

kredit: lockergnome.com

o/ -> add la twitter saye hehee http://twitter.com/mirulabu 

7 comments:

farasakura said...

best ke ad twiter nih??hee
malas je nak buat mr twit ni

mirul said...

@farasakura bes la twitter nih. lagi bes dari facebook :P

rafidah aka linda said...

cana nak buat id twiter ni.. tak reti nk register. :)) akak ni ketinggalan la. nanti mirul buat tutorial boleh :D

mirul said...

@rafidah aka linda akak, lagi senang dari facebook taw. hehee. kalau ada masa, insya-allah saya akan buat.

ABSOLUTE said...

kudos, good info :) @asybedazzle

mirul said...

thx! mirul nak galakkan org pakai twitter nih... huhuuu.

Fareez Akmal said...

Twitter FTW!

fb sak es!

HAHAHAHAHAHA